Skip to Main Content

Academisch lezen: Hoe kun je je gedachten ordenen?

Leer hoe je een snellere en efficiëntere lezer kunt worden

Hoe kun je je gedachten ordenen?

Maak aantekeningen

Concepten en ideeën uit de tekst bijhouden in de vorm van aantekeningen is een uitstekende manier om na te kunnen denken over wat je van de tekst hebt geleerd. Maak aantekeningen over je gedachten of schrijf je vragen op die je hebt over bepaalde delen van de tekst. Je kunt dit doen op sticky (Post-it) notes als je met papier werkt. Aantekeningen maken op de universiteit zal je helpen om later zaken beter te kunnen onthouden. Het is het beste om het in je eigen woorden op te schrijven - je aantekeningen mogen kort en informeel zijn. Misschien wil je digitale hulpmiddelen voor het maken van aantekeningen gebruiken, zoals OneNote en Evernote of Sticky Notes op je computer.

Wat schrijf je in je aantekeningen? Zorg ervoor dat je kernwoorden gebruikt en geen hele zinnen. Je kunt bijvoorbeeld de outline-methode gebruiken. Met deze methode orden je je aantekeningen in een gestructureerd format. Je gebruikt opsommingstekens om de structuur (onderwerpen en deelonderwerpen) aan te geven. Een voorbeeld van de outline-methode: 

Hoofdonderwerp 1

  • Subonderwerp 1
  • Subonderwerp 2
    • Feit1
    • Feit 2
    • Studie A

Hoofdonderwerp 2

  • Subonderwerp 1
  • Subonderwerp 2
  • Subonderwerp 3

Gebruik pijlen en afkortingen en zorg ervoor dat je wat ruimte tussen je tekst laat om je notities overzichtelijk te houden. En de belangrijkste tip: aantekeningen zijn alleen voor jezelf bedoeld en daarom is het belangrijk dat aantekeningen begrijpelijk zijn voor jou, maar niet noodzakelijk voor anderen.

Ten slotte moet je duidelijk aangeven welke ideeën van de auteur zijn en welke je eigen ideeën zijn. Vermeld altijd de referentiegegevens van elke bron, zodat je precies weet waar die informatie vandaan komt (dit is vooral belangrijk als je gaat lezen om een paper of scriptie te schrijven), en zodat je in de eerste versie van je opdracht gemakkelijk citaten en verwijzingen kunt toevoegen. Bovendien raak je zo later niet in de war over de vraag of het je eigen woorden zijn of een citaat uit de tekst, wat kan leiden tot onbedoeld plagiaat. Laat dit niet tot het laatste moment liggen, want het kost vaak meer tijd dan je denkt.

Gebruik een grafisch schema

Als je moeite hebt om het concept of de theorie te begrijpen, probeer dan een mindmap of stroomdiagram te gebruiken om het visueel te maken.

Met organizers kun je veel informatie samenvatten en je concentreren op het identificeren van de thema's. Dit kan leuk en stimulerend zijn om te doen omdat je de materie visueel maakt, maar organizers kunnen ook te oppervlakkig zijn voor complexe ideeën.

Een optie is het gebruik van grafische/semantische organizers zoals stroomdiagrammen, diagrammen of mindmaps die je helpen ideeën visueel in kaart te brengen en te begrijpen (dit is vooral belangrijk voor studenten die visueel leren). Enkele digitale hulpmiddelen zijn: Popplet (slechts één gratis mindmap per persoon), Miro.com, Gitmind.com of Canva.com.

Hieronder zie je verschillende grafische organizers. Wanneer zou je welke grafische organizer gebruiken? Koppel de functie aan de juiste afbeelding.

Kies uit:

  1. Classificeren
  2. Analyseren
  3. Op volgorde zetten en ordenen
  4. Vergelijken en contrasteren
  5. Samenvatten en informeren van de lezer

Afbeelding1

Afbeelding2

Afbeelding 3

Afbeelding 4

Afbeelding 5



Afbeelding 1 = C
Afbeelding 2 = B
Afbeelding 3 = D
Afbeelding 4 = A
Afbeelding 5 = E

Maak een samenvatting van de tekst Globalization and corporate social responsibility. Kies een geschikt grafisch schema voor je samenvatting en zet de informatie uit het artikel in het grafisch schema.