Je kunt je leesvaardigheid verbeteren door de functie van de academische tekst te herkennen. Je kunt dit doen door het typische taalgebruik te herkennen dat wordt gebruikt om deze functies uit te drukken. Frequente woordcombinaties staan bekend als chunks of clusters. De inleiding en de conclusie bevatten vaak deze chunks. Hier volgen enkele voorbeelden:
Evaluatie van andere standpunten |
i. presenting views: X maintains / argues that |
Je ideeën tonen | For example, / For instance / An example of this is …. / …. demonstrates this |
Je ideeën uitleggen | This is due to.... / This can be explained by …. / One explanation of this may be …. |
Een standpunt innemen |
i. using adverbs: clearly / perhaps / certainly / undoubtedly |
Vergelijken en contrasteren | X differed in.... / On the one hand.... on the other hand / However, …. / Both |
Conclusies trekken | In conclusion / To summarize / It may be concluded that / Altogether |
Deze chunks zijn afhankelijk van het genre dat je leest. Kennis van deze chunks kan je helpen om verwerkingstijd tijdens het lezen te verminderen en het kan je helpen als je zelf een academische tekst moet schrijven.
Kies een (Engelstalig) academische paper in je vakgebied. Zoek voorbeelden van taal en chunks die worden gebruikt om functies uit te drukken zoals die in de tabel hierboven.