Het is belangrijk na te gaan of de argumenten in bijvoorbeeld academische teksten gebaseerd zijn op bewijzen of alleen op de persoonlijke standpunten van de auteur. Merk op dat een argument niet alleen het geven of uitwisselen van een mening inhoudt, maar het geheel van een stelling en de reden of redenen die worden gegeven om die stelling te ondersteunen. Nadat je een argument hebt beoordeeld, kun je de beslissing nemen om het argument te aanvaarden of te verwerpen. Om dit te kunnen doen, moet je de geldigheid van het argument analyseren. Met andere woorden: of de gegeven redenen voor een bewering de bewering voldoende ondersteunen. Een argument bestaat uit drie elementen:
Het komt vaak voor dat een argument minder sterk is dan het op het eerste gezicht lijkt, omdat de betoogreden waarop het argument berust gebrekkig of gewoon niet waar is. Als je bijvoorbeeld leest dat "de meeste mensen weten dat kritisch lezen een belangrijke vaardigheid is op de universiteit", dan moet je eerst aannemen dat wat de meeste mensen weten automatisch waar is. Dat is natuurlijk niet altijd het geval. Evenzo, als je de bewering ziet dat "80% van de studenten die in het eerste semester van hun studie kritisch leerden lezen, hun bachelordiploma binnen drie jaar afrondde", kun je je afvragen of dit gebeurde omdat deze studenten kritisch leerden lezen of dat andere factoren hun succes veroorzaakten of ertoe bijdroegen.
Kijk naar de argumenten hieronder en a) identificeer de impliciete veronderstellingen, of betoogredenen, waarop het argument is gebaseerd; en b) bepaal of het argument sterk of zwak is.