Skip to Main Content

LIS Research Support Weblog: RS Weblog

University Library op de LIBER 2025-conferentie

by Beatriz Lourenço Barrocas Neves Ferreira on 2025-09-17T08:19:46+02:00 in Collection: Language and Literature, Collection: Philosophy, Open Access | 0 Comments

[English below]

Het Research Support Team van Tilburg University Library nam onlangs deel aan de 54e editie van de jaarlijkse LIBER-conferentie, die plaatsvond van 2 tot 4 juli 2025 in Lausanne, Zwitserland. Deze conferentie is een van de belangrijkste bijeenkomsten voor onderzoeksbibliotheken in Europa en bracht professionals samen rond het thema “Engage, Collaborate, Innovate: Libraries Working to Address Global Challenges”.

Onze teamleden droegen met trots bij aan deze discussie door de poster “Opening Access, Closing Gaps: Rethinking the Collection Development Strategy for Open Scholarship” te presenteren. Hierin werd een nieuwe strategie voor collectieontwikkeling gepresenteerd voor de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD), waarbij financiering verschuift richting open access, om zo een inclusiever en duurzamer systeem van wetenschappelijke communicatie te ondersteunen.

Deze strategie sluit aan bij de visie van TSHD, die open access-publicaties stimuleert en onderzoekers aanmoedigt om te publiceren via open, niet-commerciële kanalen. Geïnspireerd door het werk van onder andere Barr (2023) en Verbeke & Mesotten (2022), weerspiegelt deze aanpak het groeiende besef in de bibliotheekwereld dat ethische collectieontwikkeling niet alleen gaat over wat er wordt aangeschaft, maar ook over hoe en waarom.

De collectieaanpak van TSHD is een bewuste herverdeling van middelen: weg van gesloten toegang en richting diamond open access-publicaties en ondersteunende infrastructuur. Het is een structurele herschikking die bedoeld is om gemeenschapsgerichte, non-profit en ethisch verantwoorde vormen van wetenschappelijke communicatie te ondersteunen, in nauwe samenwerking met onderzoekers en ondersteunend personeel binnen TSHD.

In 2024 zag het collectiebudget er als volgt uit:

  • 16% van het budget werd ingezet voor open access-content

  • Daarvan was 64% specifiek bestemd voor diamond open access, een model waarbij geen kosten voor auteurs zijn en dat doorgaans wordt gedragen door academische gemeenschappen of non-profit uitgevers

  • De strategie legt de nadruk op open access-boekpublicaties, met steun aan initiatieven zoals Open Press Tilburg University en diverse vormen van collectieve financiering, waaronder institutionele crowdfunding, bibliotheeklidmaatschappen en Subscribe-to-Open-modellen

Traditionele e-bookcollecties en commerciële content zijn niet verdwenen, maar worden nu in evenwicht gebracht met een groeiende inzet voor open initiatieven.

De poster is hier beschikbaar. Voor meer informatie over deze strategie kun je contact opnemen met Beatriz Barrocas Ferreira (b.ferreira@tilburguniversity.edu) of Janneke Mulder (j.m.mulder@tilburguniversity.edu).

Referenties

Barr, P. (2023) ‘Ethical acquisitions in academic libraries: a simple idea without a simple solution’, Insights: the UKSG journal, 36(1), p. 2. Beschikbaar via: https://doi.org/10.1629/uksg.600
Verbeke, D. en Mesotten, L. (2022) ‘Library funding for open access at KU Leuven’, Insights: the UKSG journal, 35(0), p. 1. Beschikbaar via: https://doi.org/10.1629/uksg.565


Tilburg University Library at LIBER 2025 conference

The Research Support Team from Tilburg University Library recently took part in the 54th LIBER Annual Conference, held from July 2-4, 2025, in Lausanne, Switzerland. As one of the leading gatherings for research libraries across Europe, the conference brought together professionals under the theme “Engage, Collaborate, Innovate: Libraries Working to Address Global Challenges.”

Our team was proud to contribute to this dialogue by presenting the poster “Opening Access, Closing Gaps: Rethinking the Collection Development Strategy for Open Scholarship”. The poster presented a new collection development strategy for the Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD) that shifts funding toward open access, supporting a more inclusive and sustainable scholarly communication system.

This strategy aligns with TSHD’s vision, which promotes open access publishing and encourages researchers to engage with open, non-commercial venues. Drawing on the work of scholars like Barr (2023) and Verbeke & Mesotten (2022), the strategy reflects a growing awareness in the library world that ethical collection development isn't only about what is purchased, but how and why.

TSHD's collection strategy represents a conscious reallocation of resources away from closed-access models and toward diamond open access publishing and infrastructure. This approach is a structural realignment aimed at supporting community-driven, non-profit, and ethical modes of scholarly communication, made in collaboration with researchers and research support staff at TSHD.

In 2024, the collection budget reflected:

  • 16% of the budget now supports open access content
  • Of this, 64% is specifically allocated to diamond open access, the model that avoids author-facing fees and is typically led by academic communities or non-profit publishers
  • The strategy emphasizes open access book publishing, funding initiatives such as Open Press Tilburg University and various forms of collective support, like institutional crowdfunding, library memberships, and Subscribe-to-Open schemes

Traditional e-book collections and proprietary content have not been eliminated, but they are now balanced with a growing commitment to open initiatives.

The poster is available here. For more information about this strategy, contact Beatriz Barrocas Ferreira (b.ferreira@tilburguniversity.edu) or Janneke Mulder (j.m.mulder@tilburguniversity.edu).

References

Barr, P. (2023) ‘Ethical acquisitions in academic libraries: a simple idea without a simple solution’, Insights: the UKSG journal, 36(1), p. 2. Available at: https://doi.org/10.1629/uksg.600  

Verbeke, D. and Mesotten, L. (2022) ‘Library funding for open access at KU Leuven’, Insights: the UKSG journal, 35(0), p. 1. Available at: https://doi.org/10.1629/uksg.565


 Add a Comment

0 Comments.

  Subscribe



Enter your e-mail address to receive notifications of new posts by e-mail.


  Archive



  Return to Blog
This post is closed for further discussion.