Skip to Main Content

LIS Research Support Weblog: RS Weblog

Library Instagram

by Richard Broekman on 2020-09-10T00:00:00+02:00 in Library information | 0 Comments

[English text below]

Dit is een gastblog door onze collega’s van het Library Support team. Wij vroegen hen om iets te vertellen over hoe zij Instagram gebruiken.

Instagram is tegenwoordig het sociale platform waarbinnen studenten actief zijn. Bijna alle universiteitsbibliotheken in Nederland hadden al een eigen Instagram-account. Dat was voor ons een van de redenen waarom wij ook gekozen hebben voor Instagram als platform. Het is visueel en dat spreekt jongeren aan. Een andere reden was dat we in het coronatijdperk merken dat situaties zo vaak en snel veranderen dat studenten met vele vragen bij ons kwamen, en daarbij zat ook regelmatig de vraag waarom we niet op social media en met name op Instagram zaten.

We zijn vindbaar onder Tilburguniversitylibrary.

Het doel is om onze studenten/medewerkers/ en andere geïnteresseerden op een luchtige, maar wel informatieve manier kennis te laten maken met ons Library Support Team.
We proberen een combinatie te maken van luchtig en informatief. Mensen achter de schermen brengen we in beeld, we informeren over onze collectie, over het gebouw en de dienstverlening die we aanbieden. We hebben natuurlijk een website die we up-to-date houden, maar daar moeten mensen actief op zoek naar informatie. Als ze ons volgen op Instagram, komt de actuele informatie vanzelf langs op hun tijdlijn.

We posten in principe iedere dinsdag en donderdag. Mocht er op andere dagen iets actueels, iets leuks, of dringends zijn, dan zullen we dat extra plaatsen.  Twee teamleden van het Library Support Team en het afdelingshoofd zijn verantwoordelijk voor het posten. Natuurlijk is input voor onderwerpen van collega’s altijd welkom.

We zijn in juni gestart en hebben nu meer dan 220 volgers. Het is nog wel wennen en ondervinden wat goed werkt en wat minder goed werkt.  Na een paar maanden kunnen we al wel voorzichtige conclusies trekken.
Posts met collega’s op de foto doen het bijna altijd goed en worden meer geliked dan informatieve pagina’s, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze niet bekeken worden.
Onze populairste foto is tot nu toe de foto over het uitbreiden van studieplekken. Die werd ook veel gedeeld door studenten, zodat we binnen twee dagen 30% meer volgers hadden.
Voor ons is het fijn om te merken dat we via deze weg ook onze klanten kunnen bereiken. Vooral in deze tijd erg belangrijk met alle snelle ontwikkelingen rondom COVID-19. Wanneer er reacties van volgers komen, kunnen we direct op een correcte manier reageren. Instagram is een snelle en effectieve manier om informatie uit te wisselen op een informele manier.

Instagram-team

 

 


Library Instagram

This is a guest post by our colleagues from the Library Support team. We asked them to tell us something about how they use Instagram.

Instagram is a popular social media platform amongst students. Many university libraries in the Netherlands have their own Instagram account. This was one of the reasons why we also chose Instagram as a platform. It combines the visual with information, a platform that is appealing and familiar. Another reason was that during the corona epidemic, situations and services changed so quickly that students found it hard to find answers to their questions. Although the Tilburg University website was updated regularly, there was clearly a need for a regular social media platform for the library.

We can be found on Instagram under the username  tilburguniversitylibrary

Our aim is to introduce students / employees / and other interested parties to the Library Support Team and our library services in a casual, but informative way.

We aim to introduce colleagues working behind the scenes and highlight information about our collections, about the building and the services we provide. Of course, there is a library section on the website, but people have to actively search for information there. If they follow us on Instagram, any current information and new posts automatically appear on their timeline.

We post two times a week on Tuesday and Thursday. If there is important news or something unusual, urgent or entertaining occurs, we will post that too!  Two team members of the Library Support Team, as well as the team leader are responsible for posting. Input and suggestions for posts from colleagues is always welcome.

We started in June and now have more than 220 followers. We are still exploring as to what works well and how best to present the information. After a few months, we are able to draw some conclusions: Posts with colleagues in the photo are popular, however our most popular photo so far is the post about re-opening and extending the number of study places. It was also shared by a lot by students, which resulted in 30% more followers within 2 days.

With the rapid developments around COVID-19 and all the unusual changes in services and facilities, as well as the start of the Academic year, Instagram has shown to be an effective way to communicate. It is also of course interactive, so when we receive a response or questions from followers, we can immediately respond whether we are at home or work. Instagram is a fast and effective way to communicate in an informal way.

Instagram team


 Add a Comment

0 Comments.

  Subscribe



Enter your e-mail address to receive notifications of new posts by e-mail.


  Archive



  Return to Blog
This post is closed for further discussion.