Skip to Main Content

Eigenaarschap: Introductie

Wat leer je hier?

Je volgt een studie die je interessant vindt omdat je daarna wilt werken in dit vakgebied. Wat kun je en wat moet je misschien doen om zo goed en prettig mogelijk te studeren? Hoe verloopt het leerproces eigenlijk? Kun je zomaar aan je bureau gaan zitten met je opdracht en boeken voor je neus of is er iets anders of meer voor nodig? Je leert het in dit onderdeel.

In dit onderdeel leer je:

  • wat eigenaarschap is;
  • uit welke elementen eigenaarschap bestaat;
  • hoe je eigenaarschap kunt ontwikkelen;
  • waarom eigenaarschap belangrijk is.

Het onderdeel ‘Eigenaarschap’ is samengesteld op basis van verschillende wetenschappelijke theorieën. Volgens een van die theorieën is het belangrijk dat je, voordat je begint met iets te leren eerst informatie krijgt over:

  • waarom je iets gaat leren;
  • wat uit onderzoek blijkt over deze vaardigheid;
  • hoe je het gaat leren voordat je gaat oefenen met de vaardigheid.

Wat en waarom?

Jij bent de eigenaar van jouw leerproces omdat jij gekozen hebt om te leren. Je wilt iets weten, iets kunnen of iets verbeteren. Leren is iets wat je doet en niet iets wat je ondergaat of wat je overkomt. Eigenaarschap is verantwoordelijkheid nemen voor je leerproces.

Je neemt actief verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces als jij het doet en als je het zelfstandig doet. Eigenaarschap en zelfstandig leren zijn heel nauw met elkaar verbonden. Om zelfstandig te kunnen leren is het handig informatie te hebben over:

  • leerdoelen bepalen en aanpassen;
  • bepalen op welke manier je een leerdoel bereikt;
  • plannen;
  • nadenken over je voortgang.

Bekijk de video en maak je notities op dit werkblad.

Je kunt eigenaarschap ontwikkelen door te doen en te proberen op een gestructureerde manier. Je gaat aan de slag door rekening te houden met de elementen die hierboven genoemd zijn én met de volgende studiehouding:

  • aandacht en discipline;
  • zelfvertrouwen en motivatie;
  • initiatief en communicatie;
  • open voor verandering en flexibel.

Neem de verantwoordelijkheid voor jouw leerproces en ontdek dat je groeit als student, als persoon en zie je kansen op succes toenemen.  

Wat kun je al?

Eigenaarschap tonen terwijl je leert is een vaardigheid. De een doet dit actief terwijl de ander meer moeite heeft om verantwoordelijkheid te nemen voor het leerproces. En hoe zit dat bij jou? Ben jij echt eigenaar van je leerproces? Leer jij zelfstandig? Beschrijf op dit werkblad hoe jij naar jezelf kijkt als student en leg ook uit waarom. Vertel of …:

  • je enthousiast aan de slag gaat met je studie of dat je vaak geen zin hebt om te beginnen;
  • je een doel stelt als je begint met studeren;
  • je weet dat er verschillende manieren zijn om leerstof te bestuderen;
  • je nadenkt over wat je wanneer en hoe lang gaat doen en een goede studieplanning kunt maken;
  • je, als je klaar bent met studeren, terugkijkt hoe het ging en hoe je het studeren hebt aangepakt.

Hieronder staat een checklist met stellingen. Noteer je reacties en maak je notities op dit werkblad. Denk bij elke stelling en bij elke keuze terug aan de vorige taak over hoe je naar jezelf kijkt.

 

 

 Dit kan ik …

Stelling

 … nog niet

 … al een beetje

 … goed

 Ik studeer met enthousiasme en energie.

 

 

 

 Ik studeer met aandacht en discipline.

 

 

 

 Ik stel een doel als ik ga studeren.

 

 

 

 Ik weet dat er verschillende manieren zijn om te studeren en ik kan deze toepassen.

 

 

 

 Ik kan een goede studieplanning maken.

 

 

 

 Ik neem initiatief.

 

 

 

 Ik houd me aan de afspraken als ik samenwerk met andere studenten.

 

 

 

 Ik communiceer over wat ik vind en wat ik wil.

 

 

 

 Ik ben flexibel en vind verandering prima.

 

 

 

 Ik vraag om hulp als dat nodig is.

 

 

 

 Ik ben kritisch over mijn eigen leerproces.

 

 

 

 Ik pas mijn leerproces aan als dat nodig is.

 

 

 

 Ik ben verantwoordelijk voor mijn leerproces.

 

 

 


Tip