Skip to Main Content

Studievaardigheden - Samenwerken en communicatie: Introductie

Wat leer je hier?

Tijdens je studie zul je veel samenwerken in groepen, met andere studenten. Je werkt misschien samen in een project, je doet gezamenlijk een onderzoek of je schrijft als werkgroep een verslag. Hiervoor zul je regelmatig met elkaar om de tafel zitten. Welke vaardigheden heb je nodig om goed samen te werken? Hoe zorg je dat de onderlinge communicatie productief en constructief is, en dat iedereen bij kan dragen aan een mooi gezamenlijk resultaat?
In dit onderdeel leer je over verschillende werkstijlen die mensen toepassen bij samenwerking, en over jouw eigen voorkeursgedrag. Ook leer je hoe je actief en constructief kunt deelnemen aan een overleg. Hierbij gaat het om: a) luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, b) zelf bijdragen aan het overleg (of: het gesprek, de discussie) en c) een constructieve bijdrage leveren aan het eindresultaat. Je leert een aantal zaken over feedback, waaronder het op gepaste wijze feedback geven en ontvangen.

Wat, hoe en waarom?

Samenwerken: werkstijlen en communicatie

Mensen kiezen verschillende werkstijlen als ze met elkaar samenwerken. De één neemt graag de leiding, de ander luistert, maakt aantekeningen en houdt afspraken bij, weer een ander zoekt graag dingen tot op de bodem uit. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken. Dit noemen we voorkeursgedrag. Dit gedrag kost je de minste moeite om uit te voeren, omdat het bij je persoonlijkheid past. Wanneer je samenwerkt met anderen, krijg je ook te maken met studenten die anders werken dan jij. Zo kun je elkaar aanvullen bij het samen werken aan een project of product. Soms kan het ook lastig zijn om samen te werken met iemand die ander voorkeursgedrag heeft dan jij. In dit onderdeel krijg je inzicht in jouw eigen voorkeursgedrag en in dat van anderen. Zo weet je waar je goed in bent en waar je misschien nog aan kunt werken. Ook kun je dan - als het nodig is - jouw werkstijl aanpassen en op die manier zorgen voor meer balans binnen de groep.

 
Bij het samenwerken krijg je niet alleen te maken met verschillende werkstijlen, maar ook met verschillende manieren van communiceren. Je zult bijvoorbeeld feedback ontvangen op je werk en zelf feedback aan anderen moeten geven. Feedback geven en ontvangen kan op meerdere manieren en in verschillende situaties: bijvoorbeeld in overleg, bij presentaties en in geschreven teksten. Soms is het best lastig om feedback te geven: hoe zeg je wat je denkt op een manier die de ander vooruithelpt en samenwerking bevordert? Het kan ook lastig zijn om feedback te ontvangen. Het is vaak niet leuk om te horen wat er beter kan. Toch is het belangrijk om feedback te vragen, omdat je ervan kunt leren en beter van worden. Van jou als student wordt verwacht dat je op een constructieve manier feedback kunt geven en op een goede manier met ontvangen feedback kunt omgaan. Daarom gaan we hier oefenen met feedback geven & ontvangen.

Wat kun je al?

Copyright informatie

Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY-NC-SA 4.0 license.