Skip to Main Content

LIS Research Support Weblog: RS Weblog

Wat was dat nou, al die puzzels in de bibliotheek?

by Richard Broekman on 2022-08-11T10:14:36+02:00 in Events, Library information | 0 Comments

[English below] * Dit blogbericht is geschreven door onze RS-collega Frauke van der Ven.*

Je ziet hem niet elke dag in de bibliotheek. Sterker nog, in onze bibliotheek was hij er voor het eerst. De escape-room-achtige treasure hunt: waarom was hij daar en wat leverde het op?

Het start- en eindpunt van de treasure hunt, met de wensboom. De wensboom was deel van de puzzeltocht, maar om een wens te maken was het spelen van de puzzeltocht niet verplicht.

Wij wensten…
De drie zaadjes voor deze puzzeltocht waren wensen vanuit de Library. Wij wilden graag wensen ophalen voor een activiteitenprogramma in de hybride ruimtes . Ook wilden we bezoekers kennis laten maken met zowel deze ruimtes als diensten van de bibliotheek. Bovendien wilden we dit op een speelse manier doen, als een klein cadeau voor de bibliotheekbezoeker.

Heuvel op…
Oké, welke speelse vorm zouden we kunnen kiezen? Veel mensen houden van verhalen, veel studenten houden van puzzels. Een escape room combineert die twee.
Met de escape room in gedachten, gingen we van start. Er bleken echter heuvels op de weg. We hadden geen lokaal ‘over’ om een escape room in op te zetten, dus moesten we gebruik maken van het open gedeelte van de bibliotheek. Bovendien is een bibliotheek een bibliotheek, dus van water, vuur of andere interessante elementen kon geen sprake zijn. Daarnaast, en dit was waarschijnlijk het meest beperkend, mocht het natuurlijk geen ‘rommeltje’ worden. Dit betekende dat we geen losse objecten konden gebruiken, terwijl je die in een escape room juist vaak ziet. Denk bijvoorbeeld aan een sleutel die je onder het tapijt vindt, waarmee je vervolgens een kluis achter de boekenkast kunt openen.

Heuvel af…
Omdat een ‘echte’ escape room geen optie was, kozen we voor een treasure hunt met escape-room-achtige puzzels. We verzonnen een queeste en een verhaal rondom het ophalen van een wens. We maakten een variëteit aan puzzels die zowel binnen dat verhaal pasten als bibliotheekdiensten onder de aandacht brachten. We doorliepen de cirkel van testen en verbeteren. En die sleutel die je in een escape room van A naar B draagt? Dat werden mentale sleutels, zoals een code voor een kluis of een deel-oplossing voor een andere puzzel.

Wensen vervuld?
Gingen onze wensen in vervulling? Jazeker, gedeeltelijk.
We haalden 121 wensen op  waarvan ongeveer de helft relevant, inclusief de wensboom-wensen. Check. Na het spelen wisten spelers meer over de bibliotheek (volgens mondelinge en schriftelijke feedback). Check. We kregen hartverwarmende en positieve reacties van spelers. Check. Bovendien hebben we nu een template en handleiding voor een treasure hunt die ook kan worden ingezet voor het ophalen van andere wensen. Extra check.
Waarom dan gedeeltelijk? Wel, we hadden gehoopt op meer spelers en relevantere wensen. Wat betreft het aantal deelnemers zijn juni en juli, oftewel tentamen- en vakantieperiode, waarschijnlijk niet de meest vruchtbare maanden. Bovendien ontdekten we later dat de ‘drop-in’-methode die wij gebruikten om de drempel laag te houden, in een vergelijkbare situatie juist leidde tot lagere deelname dan registratie. Wat betreft de wensen was, overigens niet geheel onverwacht, een gedeelte niet direct relevant. Van de 121 wensen waren 35 werkelijk bedoeld voor de hybride ruimtes (e.g., How-to elevatorpitches, bijv. over communicatievaardigheden), 33 voor de bibliotheek (e.g., Betere, lekkere koffie (incl. George Clooney)) en de rest voor de wereld (e.g., Faites l'amour pas la guerre!) of de wensmaker zelf (e.g., Ik zou mijn examen graag willen halen). Gelukkig kunnen we met verschillende wensen werkelijk aan de slag.

Al met al was dit leuke klus met een mooi resultaat. Zie je de speurtocht nog een keer staan: schroom niet om deel te nemen. Misschien word je nog verrast.


What was that, all those puzzles in the library?

* This blog post was written by our colleague Frauke van der Ven.*

You don't see this in the library every day. In fact, in our library it was there for the first time. The escape-room-style treasure hunt: why was it there and what did it provide?

The starting and ending point of the treasure hunt, with the wishing tree. The wishing tree was part of the puzzle hunt, but to make a wish, playing the puzzle hunt was not required.

We wished...
The three seeds for this puzzle hunt were wishes from the Library. We wanted to collect wishes for an activity program in the hybrid spaces . We also wanted to introduce visitors to both these spaces and services of the Library. Moreover, we wanted to do this in a playful way, as a small gift for the library visitor.

Hill up...
Okay, what playful form could we choose? Many people like stories, many students like puzzles. An escape room combines the two.
We set out with the escape room in mind. However, there were some hills to be climbed on the way. We didn't have a classroom 'to spare' to set up an escape room in, so we had to use the open area of the library. Besides, a library is a library, so there could be no water, fire or other interesting elements. In addition, and this was probably the most limiting, it was obviously not allowed to be a "mess”. This meant that we could not use any loose objects, whereas in an escape room these are often essential. Think, for example, of a key you find under the carpet with which you can then open a safe behind the bookcase.

Downhill...
Because a 'real' escape room was not an option, we opted for a treasure hunt with escape-room-like puzzles. We came up with a quest and a story around the retrieval of a wish. We created a variety of puzzles that both fit within that story and highlighted library services. We went through the circle of testing and improving. And that key you carry from A to B in an escape room? Those became mental keys, like a code for a vault or a partial solution to another puzzle.

Wishes fulfilled?
Were our wishes fulfilled? Yes, in part.
We collected 121 wishes, about half of which were relevant, including the wish tree wishes. Check. After playing, players knew more about the library (according to verbal and written feedback). Check. We received heartwarming and positive feedback from players. Check. Moreover, we now have a template and manual for a treasure hunt that can also be used for retrieving other wishes. Extra check.
So why partial? Well, we had hoped for more players and more relevant wishes. In terms of the number of participants, June and July, or exam and vacation periods, are probably not the most fruitful months. Moreover, we later discovered that the "drop-in" method we used to keep the threshold low actually led to lower participation than registration in a similar situation. As for the wishes, not entirely unexpectedly, some were not directly relevant. Of the 121 wishes, 35 were really meant for the hybrid spaces (e.g., How-to elevator pitches, like on communication skills), 33 for the library (e.g., Better, tasty coffee (incl. George Clooney)) and the rest for the world (e.g., Faites l'amour pas la guerre!) or the wish maker himself (e.g., I would like to pass my exam). Fortunately, we can really get going with several of the wishes.

All in all, this was a fun job with a great result. If you see the scavenger hunt listed again: don't hesitate to participate. Maybe you will be surprised.

 


 Add a Comment

0 Comments.

  Subscribe



Enter your e-mail address to receive notifications of new posts by e-mail.


  Archive



  Return to Blog
This post is closed for further discussion.