Je doet veel dingen: je studeert en je werkt, beweegt, maakt schoon, kookt, eet, reist, spreekt af met vrienden, slaapt, enz. Met een planning kun je alles aandacht geven en op een prettige manier je studie volgen. Als je wilt leren plannen, dan kost dat tijd en energie. Het is belangrijk dat je continu uitprobeert, terugkijkt, nadenkt en aanpast. In dit onderdeel krijg je informatie over plannen en oefen je hiermee.
In dit onderdeel leer je:
Na het doorlopen van dit onderdeel, het lezen van alle informatie en het doen van de oefeningen weet je en kun je meer.
Deze uitspraken van studenten komen je vast bekend voor:
Het goed plannen van studie en andere activiteiten is voor alle studenten belangrijk. Wat is plannen nu precies? Hoe ziet een goede planning eruit? Waarom zou je taken, activiteiten, actiepunten* goed plannen? Waar moet je aan denken en rekening mee houden bij het maken van een goede planning?
*In dit onderdeel gebruiken we vanaf nu ‘’taken’’ om alles wat je wilt en moet doen te beschrijven.
Plannen is een vaardigheid. Sommigen doen dit met gemak en anderen hebben moeite om doelgericht en efficiënt te werken. Hoe goed ben jij in plannen? Hoe plande jij tot nu toe? Wat kun jij op het gebied van plannen? Wil je je ontwikkelen tot een nog betere planner? Hieronder staat een checklist met stellingen. Noteer je reacties en maak je notities op dit werkblad. Denk bij elke stelling en bij elke keuze die je maakt aan:
Dit kan ik... | |||
Stelling | ... nog niet | ... al een beetje | ... goed |
Ik plan mijn taken zelfstandig, zonder hulp. | |||
Ik kan eenvoudige taken plannen. | |||
Ik kan complexe taken plannen. | |||
Ik kan de tijd inschatten die ik nodig heb voor een taak. | |||
Ik bouw reservetijd in zodat ik flexibel ben als iets niet meteen goed gaat of langer duurt dan ik dacht. | |||
Ik weet op welke momenten van de dag ik het beste bepaalde taken kan uitvoeren. | |||
Ik weet welke taak het belangrijkste is. | |||
Ik volg regeltjes en instructies bij het maken van een planning, zoals de prioriteitenmatrix en ‘Slik die kikker’ uit de video. | |||
Ik kan mijn planning aanpassen tijdens het uitvoeren van geplande taken. | |||
Ik beloon mezelf als ik mijn geplande taken heb gedaan. | |||
Ik kijk terug na het uitvoeren van mijn geplande taken en evalueer: wat ging goed en wat ga ik de volgende keer anders doen. |
Je hebt gereageerd op de stellingen door naar jezelf te kijken en over jouw manier van plannen na te denken. Vraag ook eens aan iemand die jou goed kent of jouw reacties op de stellingen hetzelfde zijn als het beeld wat een ander van jou heeft. De feedback van een ander geeft je interessante inzichten. Maak je notities op dit werkblad.
This work is licensed under a CC BY-NC-SA 4.0 license.